شناسهٔ خبر: 171423 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

تغییر اقلیم ۲۳ درصد زمین را غیر قابل بهره برداری کرده است

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: پژوهش‌های دانشمندان حوزه اقلیم نشان می‌دهد که به دلیل تغییر اقلیم، تخریب سرزمین و بیابان زایی، ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: برآوردها نشان می‌دهد که تقریباً حدود ۷۵ درصد زمین از حالت طبیعی خود تغییر شکل داده است.

وی افزود: هیچگاه در طول تاریخ بشر زمین با این سرعت دچار دگرگونی و تغییر نشده است. در واقع سرعت تغییر به صورت بی‌سابقه‌ای در حال رخ دادن است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: عمده تغییرات زمین مربوط به بیابان‌زایی و خشکسالی است که تأثیر مستقیمی در زندگی تمامی افراد دارد و باید با این روند مقابله کنیم.

وظیفه خاطرنشان کرد: ریشه بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی زمین انسان‌ساز است و به واقع انسان به‌جای اینکه راه حل این مشکلات باشد، به بخشی از مشکل تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه زندگی همه ما به زمین وابسته است،  گفت: در ایران نیز ما مشکلات مشابهی در حوزه تغییر اقلیم و افزایش بیابان‌زایی داریم به طوری که هم اکنون بخش وسیعی از کشور ما دچار بحران خشکسالی است و روند کاهش بارش و افزایش دما به خصوص در سه دهه اخیر سرعت تخریب را افزایش داده است.

این مسئول اضافه کرد: همه مسئول هستیم تا برای حفاظت از تنوع زیستی زمین، مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، کاهش آلودگی، استفاده پایدار از منابع طبیعی و حفاظت از گونه‌های جانوری تلاش کنیم.

وظیفه افزود: فعالیت‌های بی‌رویه و بدون توقف انسان‌ها از جمله فعالیت‌های تشدید کننده تغییرات اقلیمی، زمین و ساکنان زمین را در معرض خطرات جدی قرار داده است.

وی ادامه داد: کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و اتخاذ شیوه‌های زندگی پایدار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در سال‌های اخیر بشر به آن پی برده و غالب کشورها در این مسیر دارند گام‌های اساسی برمی‌دارند که یک روش مهم برای مقابله با این چالش است.